Pojišťovny hájí svůj byznys před státní kontrolou

18 listopadu, 2021 |

Snaha o pomoc motoristům v nouzi opět dostává na frak. Ředitelství silnic a dálnic vypsalo zakázku na Centrální dispečink odtahů, který by měl v budoucnu řídit odstraňování nehod a překážek provozu z placených úseků silnic a dálnic. Od listopadu měla platit jasná pravidla a podmínky zajišťující rychlé odtahy pro řidiče, kteří potřebují silniční asistenci či odtah. Kvůli napadení veřejné zakázky se však nastolení pořádku opět prodlužuje.

Stížnost na Centrální dispečink odtahů podala Antimonopolnímu úřadu Česká asociace pojišťoven spolu s asistenčními službami. Nyní se čeká na verdikt, který rozhodne o jeho dalším osudu. Pojišťovny samy se do výběrového řízení nepřihlásily, přičemž jedním z důvodů mohl být nedostatečný počet techniky v přímém vlastnictví. V případě, že by ve výběrovém řízení zvítězil jiný subjekt, mohly by pojišťovny přijít o monopol na několika českých dálnicích, kde dosud zajišťovaly odstraňování překážek provozu prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven, a to bez jakýchkoliv výběrových řízení (více zde).

Ředitelství silnic a dálnic dostalo jedinou nabídku na provozování Centrálního dispečinku odtahů od konsorcia firem Ústřední automotoklub, AVA a Spolku odtahových služeb. Zájem státu na rychlém zprovoznění neprůjezdných úseků placených silnic a dálnic přitom není zcela v souladu s tlakem pojišťoven na co nejnižší ceny za odtah nepojízdných vozidel. Poukazování na hrozbu vzniku nového monopolu je vlastně obranou vlastního byznysu. Pánem na vlastním majetku má však být ŘSD, nikoliv pojišťovny.